Kahvia, kirjoitustyötä ja tarkistuksia - Kaffe, skrivarbete och mätningar



Tikkurilan kirkon työmaalla tarvitaan monen alan tekijöitä ja osaajia. Yksi heistä on kesän yli tuotantoinsinööriharjoittelijana työskentelevä Rickard Lindroos. Työtehtävänsä ohella Lindroos tekee kandidaatintyötä, jonka aiheena on kirkkoprojektin luovutus Lujatalolta seurakunnille. Annetaan Lindroosin itsensä kertoa sanoin ja kuvin työpäivästään Tikkurilan seurakunnan ja Vanda svenska församlingin tulevan kotikirkon työmaalla. Var så god Rickard!

”Aloitin työni Lujatalolla toukokuussa ja mielestäni tahän mennessä on sujunut hyvin. Toivon
tutustuvani tuotantoinsinöörin tehtäviin vielä enemmän tämän kesän aikana. Tikkurilan kirkkoprojekti on mielenkiintoinen, sillä harvoin saa olla mukana rakentamassa uutta maamerkkiä, saa jopa kutsua itseään kirkon rakentajaksi. Opiskelen Aalto-yliopistolla ja kandidaatintyön puitteissa pääsen paremmin tutustumaan eri aspekteihin työmaalla, se tekee työpäivästäni mielenkiintoisen ja antoisan.

Jag började arbeta för Lujatalo i Maj och har nu jobbat sedan dess. Jag tycker arbetet gått relativt bra hittills och jag hoppas och tror att jag under sommaren får bekanta mig bättre med produktionsingenjörens arbetsuppgifter. Projektet med Dickursby kyrka känns intressant då det inte är varje dag man har möjlighet att vara med och bygga ett landmärke eller har möjlighet att titulera sig själv kyrkbyggare. Jag skriver som  bäst mitt kandidatarbete vid Aalto universitet och då mitt arbete handlar om projektet med Dickursby kyrka har jag en stor motivation att suga i mig all information jag kan få från jobbet.

Perjantaina 12.6. on tavallinen työpäivä. Tulen Vantaalle jo aamuseitsemältä metrolla ja junalla.

Tavalliseen tapaan työpäiväni alkaa säädyttömällä määrällä kahvilla ja sähköpostin luvulla. Kun mitään erityistä ei ole saapuneiden korissa, siirryn auttamaan esimiestäni hänen pöydällään odottavien tehtävien parissa.

Fredagen 12.6. är en normal dag på arbetet och jag kommer som vanligt till Vanda kl. 07.00 med metro och tåg. Dagen inleds enligt rutin med en okristen mängd kaffe och genomgång av e-postlådan. Då inget märkvärdigt dykt upp vänder jag mig till min förman för att hjälpa honom med uppgifter som ligger på hans bord.

Aamupäivällä kirjoitan selostuksia hoito- ja siivousohjeista kaikkiin kirkon tiloihin, nämä työt jatkuvat todennäköisesti vielä seuraavaan viikkoon.

Förmiddagen ägnas åt att jobba på en lista över underhållsanvisningar för samtliga utrymmen i byggnaden, ett arbete som ser ut att fortsätta under följande vecka. 

Työviikkoni loppuu TR-mittaukseen, mikä tarkoittaa työturvallisuus- ja järjestystarkistusta
työmaalla. Lisäksi kirjoitan viikkotiedotteen, joka lähetetään kaikille projektissa mukana oleville.
Työmaalla käydessä käytän tilaisuuden hyväkseni ja otan pari kuvaa hankkeen etenemisestä. Ei mitään erityistä mainittavaa, ei työturvallisuusriskejä.
Perjantai on mielestäni paras työpäivä. Ei vain niistä ilmeisistä syistä, vaan koska sen viikonpäivän työtehtävät sujuvat nykyään rutiinilla. Tiedän jo heti aamulla työpaikalle saapuessani tismalleen, mitä tehdä. Työpäivän ja -viikon päätyttyä suuntaan taas junalla kotiin ja juhannuksen aluspäivien kesätunnelmaan.

Arbetsveckan avslutas med att utföra TR-mätning över säkerheten och ordningen på arbetsplatsen samt att skriva en veckouppdatering av vad som sker på bygget till alla inblandade parter. Under rundturen på arbetsplatsen passar jag på att ta några bilder över hur arbetet framskrider.  Inga konstigheter, inga allvarliga säkerhetsrisker.
Fredagarna är enligt min mening den bästa arbetsdagen, inte bara på grund av uppenbara skäl utan även för att fredagens arbetsuppgifter har blivit rutinmässiga och jag vet vad som skall göras. Arbetsdagen och veckan tar slut och jag hoppar åter på tåget för att ta mig hemmåt mot veckoslutet och tjuvstartande av midsommaren.”

Kommentit

Suositut tekstit