Akustikko pohtii kirkon äänet


Akustikko Olli Salmensaari Akukonilta tuntee kaiut ­- sekä hyvän konserttitilan tekevät että ne epätoivotut, jotka sotkevat äänimaisemasta yhtä hälypuuroa. Tikkurilan kirkossa tavoitteena on kirkkosali, jonka akustiikkaa toimii monenlaisen musiikin kanssa, ja myös silloin, kun tilaa muunnellaan.

Akustiikkasuunnittelu koostuu Salmensaaren mukaan kolmesta eri osa-alueesta: toisiaan häiritsevät äänet yritetään pitää erillään eristysrakenteilla, ääni pyritään saamaan kuulostamaan hyvältä siellä, missä sitä halutaan kuulla ja lisäksi tarkoitus on pitää melua tuottavat laitteet kuten ilmanvaihtokoneet aisoissa.

- Ensin katsotaan se, miten tilat sijoittuvat. Jos häiriintyvä ja häiritsevä tila ovat kaukana toisistaan ei tarvita äänieristystä. Sitten määritellään, mitä rakenteita tarvitaan, että yhtä aikaa voi olla vaikka kokous ja kirkon kahvilassa ihmisiä, kun kirkkosalissa on toimintaa.

Hyvää ja kuuluvaa ääntä Tikkurilan kirkossa tarvitaan kirkkosalissa, neuvotteluhuoneissa ja osassa toimistotiloja. Akustikko ei suoraan määritä, mitä tulee tehdä.

- Kerromme, mikä olisi hyvä äänen taso ja mitä seuraa mistäkin rakenteesta. Kaikki sovitetaan rakennuksen arkkitehtuuriin.

Tikkurilan kirkko poikkeaa Salmensaaren useimmista töistä siltä osin, että siihen sisältyvät sakraalitila eli kirkkosali ja toisaalta kirkonkellot, joiden sopivaan asemointiin akustikko onkin ottanut kantaa. Pyhiä rakennuksia Salmensaari ei kuitenkaan ole toteuttamassa ensi kertaa, sillä hän on ollut luomassa myös Pyhän Laurin kappelin akustiikkaa.

Tilan koko, muoto ja materiaalit vaikuttavat akustiikkaan. Suurissa katedraaleissa on niiden koon vuoksi komea jälkikaiku, joka ihastuttaa, mutta ravintolassa sama ilmiö voi olla epätoivottua hälyä. Melu voi toki kiehtoakin, se on aina jossain määrin mielipidekysymys.

- Mikä toisen mielestä on musiikkia, voi toisen mielestä olla melua.

Jälkikaiunta-aikaa voi lyhentää huokoista materiaalia olevilla akustiikkalevyillä. Sellaisessa tilassa, jossa ääntä ei haluta vaientaa pitää puolestaan huolehtia, että ääni soi kauniisti, eikä kierrä kaikuna liian kovista pinnoista. Myös pärisevät tärykaiut kuuluvat kitkettävien ilmiöiden joukkoon.

Tikkurilan kirkon salissa tullaan esittämään urkumusiikin lisäksi sähköisesti vahvistettua musiikkia ja akustiikan pitää toimia kummankin kohdalla. Akustikolle aiheuttaa pohdintaa myös se, että tilan tulee olla tarvittaessa jaettavissa ja laajennettavissa.

­- Salia saa suuremmaksi vaikkapa konfirmaatiotilaisuuden isolle joukolle ja toisaalta siellä voidaan tila jakamalla pitää samaan aikaan kirkkoneuvoston kokous sekä kuoroharjoitukset.

Akustiikka-asiat kuulostavat kiinnostavilta, mutta miten ääni oikein valikoitui työksi, joka on vienyt Salmensaaren muun muassa auttamaan Musiikkitalon akustiikan suunnittelusta vastannutta japanilaista Nagata Acousticsia.

- Minulla on pitkä tausta harrastajamuusikkona, kaikki alkoi jo lapsena viulunsoitolla. Sitten pääsin opiskelemaan teknilliseen korkeakouluun sähkötekniselle osastolle, missä saattoi opiskella akustiikkaa. Sen jälkeen tie vei töihin Ylelle ja sitten Akukoniin.

Kommentit

Suositut tekstit