Vanhassa kirkossa moni asia on arvoitus – vaan välillä kuva tarkentuu
Tikkurilan kirkon rakennusvaiheet ja tiedot on kirjattu tarkasti. Pyhän Laurin kirkosta kuvaa piirtävät arkeologia ja eri kirjalliset lähteet. |
Tikkurilan kirkon tunnemme tarkasti. Tiedot taideteosten tekijöistä, mitoista, pääarkkitehdista tai vaikka materiaaleista on myös tallennettu, ja ne toivottavasti säilyvät tuleville polville. Toisin on kuitenkin vanhojen kirkkojen, kuten alueen toisen kirkon, Pyhän Laurin kirkon, kohdalla. Keskiajalla rakennetussa kirkossa on paljon sellaista, mitä emme voi varmuudella muistaa tai tietää. Mutta mikä jännittävintä, aina välillä selviää jotakin ihan uutta!
Käsitykset menneestä ovat ehkä kulkeneet ensin eteenpäin muistitietona, mutta sittemmin tutkimus tuo kuvaan selkeyttä. Myös Pyhän Laurin kirkon kohdalla niin arviot sen rakennusajasta kuin vaikkapa alttaritaulun tekijän henkilöllisyydestä ovat tarkentuneet.
Kuka maalasikaan alttaritaulun?
Pyhän Laurin kirkon alttaritaulu on monelle sukupolvelle jo
tuttu. Tiedossa on kyllä ollut, että signeeraamattoman taulun lahjoitti
kirkolle Herttoniemen kartanon omistaja Abraham Stjernschantz.
Pitkään arveltiin, että Leonardo da Vincin kuulun Pyhän
ehtoollisen mallin mukaan maalattu alttaritaulu olisi mahdollisesti ollut Robert
Wilhelm Ekmanin maalaama. Oletus olikin pätevä, ja Ekman 1800-luvun puolivälin
tuotteliaimpia taiteilijoita, mutta nyt on selvinnyt, että taulun tekijä oli todennäköisesti
sittemmin unohdettu naistaitelija, Ingeborg Malmström-Wallenius. Monipuolisesti
lahjakas taiteilija (1832–1919) oli Ekmanin oppilas.
Tieto Malmströmin (os. Wallenius) maalaustyöstä on selvinnyt
muun muassa Walleniuksen ja Zacharias Topeliuksen välisestä
kirjeenvaihdosta, ajan sanomalehdistä ja Magnus von Wrightin
päiväkirjamerkinnöistä. Anita Kyrklund ja Pia Vuorikoski ovat kirjoittaneet aiheesta
mainion artikkelin ”Pitäjän kirkon alttaritaulun tekijäksi paljastui unohdettu
naistaiteilija”. Artikkeli löytyy teoksesta Helsingin pitäjä - Vantaa 2023.
Yhtä kaikki, vaikka tekijästä on ollut epäselvyyttä, on alttaritaulu ehtinyt käydä tärkeäksi jo monille sukupolville!
Kadonneet kuvat ja kruunu
Emme tiedä aivan tarkalleen, miltä Pyhän Laurin kirkon kirkkosali
on keskiajalla näyttänyt. Menneen hahmottamista vaikeuttaa katastrofi, joka
kohtasi pitäjää aamulla 1893. Kirkon sytytti tuleen vaurio
keskuslämmitysjärjestelmän ullakon läpi johdetussa piipussa. Palosta jäivät kiviseinät
ja irtaimistoakin ehdittiin pelastaa, mutta jälleenrakennustyö oli väkisin laaja.
Arkkitehti Theodor Höjerin johdolla uusgoottilaiseen tyyliin tehty
jälleenrakennus muokkasi kirkosta ainutkertaisen yhdistelmän eri aikakausia.
Silloin tehdyt komeat katto- ja seinä maalaukset ihastuttavat vielä tänä päivänäkin. Kirkossa oli kuitenkin ollut jo aiemmin maalauksia, tosin välillä piiloon kalkittuina. Jälleenrakennuksen yhteydessä näistä vanhan maalauskuvaston aiheista tunnistettiin vain joitakin. Historioitsija Tapio Salminen listaa Vantaan ja Helsingin pitäjän keskiaika -teoksessaan evankelistojen symboleita härkää, kotkaa ja leijonaa esittävät kuvat, Toursin piispa Martinuksen taka-alalla olevine lintuineen ja siivekkään lohikäärmeen. Lisäksi erottui kuva, jossa oli miehiä pöydän ympärillä - ehkäpä kauppaa käymässä.
Pyhän Laurin kirkossa ennen sen paloa olleista kahdeksasta veistoksesta puolestaan neljä on säilynyt. Kirkossa ovat tänäkin päivänä esillä puiset pyhimyspatsaat Maria ja Jeesus-lapsi 1400- ja 1500-luvun taitteesta, Pyhä Dominicus 1400-luvun lopulta sekä tuntematon lyypekkiläistä työtä oleva naispyhimys
1400-luvun puolivälistä. Onnettomuuksiaan sureva Job-veistos on
Kansallismuseon kokoelmassa.
Varmuudella ei voi tietää, miten hehkuvat värit näissä nykyään
puun värisissä veistoksissa on ollut tai miltä Marian päässä ollut kruunu on aikoinaan
näyttänyt. Mutta aina saa kuvitella!
Salaperäinen Pernajan mestari
Nykytiedon valossa Vantaan Pyhän Laurin kirkko on
todennäköisesti rakennettu 1450-luvulla, aiemmin kuin ennen luultiin.
Jopa se on kuitenkin epäselvää, kenen suunnittelutyötä ja
käsialaa kirkko alkujaan on. Sen kuitenkin
uskotaan yleisesti voivan olla niin kutsutun Pernajan mestarin kirkkoja.
Pernajan mestari on saattanut olla
useampia keskiaikaisia kirkkoja Suomeen suunnitellut yksittäinen henkilö tai
ryhmä, yleisemmin puhutaan yhtenäisestä tyylisuunnasta. Arkeologi ja keskiajan
kivikirkkojen tutkija Markus Hiekkanen on arvioinut, että kyseessä on voinut
olla Saksasta saapunut rakennusmestari.
Samaa mestarin tyyliä ja kirkkojen rakennusaaltoa edustavat Suomessa
Porvoon tuomiokirkko, Pernajan kirkko, Sipoon vanha kirkko ja Pyhtään kirkko.
Kiehtovaa, eikö?
Elina Kuitto, tiedottaja
Kaksi kirkkoa faktoina
- Vantaan Pyhän Laurin kirkko: Mahdollisesti ”Pernajan mestari”. Jälleenrakennus palon jälkeen Theodor Höjerin johdolla
- Tikkurilan kirkko: Arkkitehtitoimisto OOPEAA pääsuunnittelijanaan Anssi Lassila
- Vantaan Pyhän Laurin kirkko: Rakennettu todennäköisesti 1450-luvulla
- Tikkurilan kirkko: Vihittiin käyttöön tammikuussa 2021
- Vantaan Pyhän Laurin kirkko: Puuveistosten tekijöitä emme tiedä. Alttaritaulun on maalannut Ingeborg Malmström. Alttarin yläpuolisen lasimaalauksen on lahjoittanut konsulinna Maria Ekman tulipalon jälkeen vuonna 1894. Maalauksen valmistaja on tukholmalainen Neumann & Vogel.
- Tikkurilan kirkko: Kirkon taiteen ovat toteuttaneet taiteilija - arkkitehti- kaksikko Partanen & Lamusuo. Kirkon tekstiilit ovat Helena Vaarin käsialaa.
Kuvat: Vantaan seurakuntien viestintä, Tuomas Uusheimo
Kommentit
Lähetä kommentti