BRQ Vantaan päätuottaja nauttii itsekin festaritunnelmasta


Ensimmäistä vuotta BRQ Vantaa -festivaalin tuottajana työskentelevä Eero Saunamäki kehuu työtään innostavaksi. Pian alkava vanhan musiikin festivaali täyttää 10.–16.8. etenkin Pyhän Laurin ja Tikkurilan kirkot musiikilla.

Tämän vuoden festivaalille on leimallista monipuolisuus ja se, että erityisesti naiset pääsevät esiin laulusolisteina. Ohjelmistossa korostuu perusbarokkimusiikki, on Corellin, Vivaldin ja Bachin kaltaisia säveltäjänimiä, mutta myös harvinaisempaa varhaisbarokkia. Poikkitaiteellisuuttakin löytyy, sillä kahdessa konsertissa on mukana näyttelijöitä, Saunamäki kuvailee.

Parasta tuottajan työssä on hänen mukaansa ollut se, että on päässyt tutustumaan ihmisiin ja pitkän muusikon työn lisäksi tässä toisessa roolissa myös suunnittelemaan ja päättämään asioista. Monet viralliset asiat kuitenkin vaativat tarkkuutta.

 BRQ Vantaata on tehty viime syksystä asti, ja elokuu on tuntunut joltain kaukaiselta päämäärältä. Mutta elokuu onkin nyt! Sitä miettii, onko tehtävälistani ollut kattava ja olenko suorittanut sen riittävän hyvin, vaan onneksi nyt jäljellä on enää pieniä asioita. Juuri aamulla mietinkin, että nyt on kiva, jos pystyy nauttimaan itse festarista rauhassa.

Saunamäki lukeutuu itsekin festivaalin esiintyjiin. Hän kiittää kirkkoja konserttiympäristöinä.

 Niistä tekevät erinomaisia konserttipaikkoja tietenkin akustiset syyt, mutta myös se, miltä kirkkorakennus näyttää ja sen tunnelma. Joskus kirkon sisäisen tunnelman voi aistia jo ulkoa, joskus se taas on sisään tullessa aivan eri kuin olisi luullut.

Musiikki vie moneen, mutta nokkahuilu pysyy

Kirkon lisäksi linna on Saunamäelle tuttu esiintymisympäristöpaikka – kiitos noin 20 vuotta Kaartin soittokunnassa jatkuneen työskentelyn. Itsenäisyyspäivinä aikaan Presidentinlinnassa soittaminen on myös mediatapahtuma.

 Televisiokameroita ei silti ajattele hirveästi, koska katsojia televisiossa ja somessa ei voi nähdä. Useasti olen siinä tilanteessa harjoittanut sellaista mielikuva-ajattelua, että astumme juhlasaliin yleisön eteen ja soitamme niille saliin tulleille.

Saunamäen musiikillinen tausta on poikkeuksellisen monipuolinen. Hän soittaa nokkahuilua, saksofonia, laulaa popmusiikkia, on yhtyeenjohtajana, opiskele laulua ja toimii opettajana Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Jo opiskeluaikoina useampikin opettaja ehti patistella miestä tekemään valinnan erilaisten kiinnostuksenkohteiden välillä, mutta hän on halunnut tehdä useampia asioita.

 Koen vahvuudeksi, että esiintyjänä voin ammentaa jotakin kaikista kiinnostavista tyyleistä ja erilaisesta osaamisesta.

Erityisen aktiivisesti Saunamäki on tehnyt urallaan töitä ”maailman väärinymmärretyimmäksi soittimeksi” nimittämänsä nokkahuilun maineen palauttamiseksi.

 Nokkahuilu on minulle luontevin tapa ilmaista itseäni musiikillisesti. Se ei ole vain se kermanvärinen muovinen pilli koulun musiikkiluokasta, vaan monipuolinen soitin, jota soitetaan tilanteen vaatimalla tavalla. On erilaisia nokkahuiluja kuten barokkihuilu tai keskiaikanokkahuilu, joilla jäljitellään kunkin aikakauden tyyliä. Minulla on konserteissa yleensä aina noin kymmenen eri nokkahuilusoitinta mukana.

BRQ Vantaakin pyörähtääkin lauantaina 10.8. käyntiin juuri nokkahuilun voimin. Saunamäki vierailee silloin Helsingan keskiaikapäivässä Pyhän Laurin kirkolla, jossa hän kiertelee soittamassa paikalla olevan väen joukossa – aivan samoin kuin kiertävät soittajat aikoinaan tekivät. Vielä saman päivän iltana Tikkurilan kirkossa koetaan myös musiikillinen Johanneksen matkassa bibliodraama, jossa Tommi Korpelan tulkinta Johanneksen evankeliumista kohtaa urkuri Pami Karvosen J.S. Bachin musiikin.

 Lauantain tapahtumat ovat ilmaistapahtumia. Ajatuksena on herätellä niillä ihmisiä siihen, että nyt tämä festivaali alkaa, Saunamäki sanoo.

Koko BRQ Vantaan tämän vuoden ohjelmistoon pääsee tutustumaan täältä: https://brq.fi/

Helsingan keskiaikapäivästä ja sen ohjelmasta löydät tietoa täältä: www.helsinga.fi

Kuva: Eero Saunamäki

Kommentit

Suositut tekstit