"Ei ole sellaista asiaa, josta diakoniatyöntekijän kanssa ei voisi puhua"

 

Diakonissa Mirja Jalo on tehnyt työtään Vantaalla jo 25 vuoden ajan. Keskusteluavun kautta hän on tullut tutuksi vantaalaisten huolten ja elämäntilanteiden kanssa.

Milloin kannattaa ottaa yhteyttä seurakunnan diakoniatyön keskusteluapuun?? 

–Ei ole sellaista asiaa, josta diakoniatyöntekijän kanssa ei voisi puhua. Jos sinulla ei ole ketään, jolle puhua, tai se, jolle puhut, alkaa kyllästyä kuuntelemaan, voisi olla aika ottaa meihin yhteyttä. Me voimme olla yksi olkapää ja kuulija, Jalo rohkaisee.

Keskusteluapu voi olla yksittäinen tapaaminen tai jatkua useamman kerran. Vantaalla diakoniatyölle riittää kysyntää: keskusteluaikoja varataan paljon, ja seurakuntien maksuttomilla lounailla käy runsaasti ruokailijoita.

Jalon mukaan keskusteluissa nousevat usein esiin ihmissuhteet, traumat – niin vanhat kuin tuoreet – palveluverkkojen muutokset sekä taloushuolet.

-            Melkein kaikilla, jotka hakevat taloudellista apua, on kuitenkin myös niiden rinnalla muita asioita, jotka mietityttävät, hän huomauttaa.

Aiemmin tapaamiset diakoniatyöntekijän kanssa tapahtuivat usein asiakkaan kotona, mutta nykyään kohdataan yleensä kirkolla. Kotikäynnit ovat silti mahdollisia esimerkiksi pienten lasten yksinhuoltajille tai ikäihmisille, joille liikkuminen on vaikeaa.

Vuosien mittaan ihmisten tarpeet ja murheet ovat vaihdelleet. Nykyään eri kieli- ja kulttuuritaustaiset ihmiset ovat nykyään luonteva osa myös diakoniatyöntekijöiden työtä.

Tällä hetkellä Jalo näkee asiakkaissaan paljon ahdistusta ja epäluottamusta kanssaihmisiin sekä tulevaan.

       On luottamuspulaa. Ihmiset eivät luota, että turvaverkot kantavat, ja kanssakulkijoita kohtaan pelko lisääntyy. Oleskeluluvalla tai paperittomana maassa olevien tilanne puolestaan näyttäytyy tällä hetkellä entistä tiukempana.

Synkät uutiset voivat tehdä ihmisistä varovaisia, vaikka oma tilanne olisi kohtalaisen hyvä ja perusarki jatkuisi samanlaisena kuin ennenkin.

        Moni miettii, kohdistuvatko leikkaukset minuun tai loppuuko jokin palvelu. Keskustelu muiden kanssa voi tuoda helpotusta. On eri asia olla yhdessä kuin yksin vaikeassa tilanteessa. Ja vaikka oma tilanne on vaikea, voi herätä toivo, kun katsotaan myös positiivisia puolia. 

Diakoniatyöhön kuuluu myös vapaaehtoistoiminnan koordinointi. Jalo harmittelee, että koronavuosina ystävätoiminta hiipui, vaikka yksinäisyyden kokemus ei kadonnut.

–Tarve saada joku kävelyseuraksi tai käymään on monilla iso. Toivon, että vapaaehtoiset löytäisivät taas arkiystäviksi. Joskus työntekijä voi yhdistää ihmisiä toisiinsa, kun alkaa kysellä.

Miten ihmisten huolet ja vaikeat kohtalot vaikuttavat työntekijään itseensä?

Diakonissa miettii hetken.

      Totta kai, jos toisella on paha olla, se tuntuu myös työntekijässä. Niitä ajatuksia kantaa hetken ja vaikka rukoilee asiakkaan puolesta, jos hän on antanut siihen luvan. Sitten asia jää asiakkaalle. Sanon usein, että silloin, kun kaikki menee hyvin, en näe enää asiakasta – vaan hän jatkaa eteenpäin.

Varaa keskusteluaika diakoniatyöntekijän kanssa ottamalla yhteyttä oman alueesi seurakuntaan. Tikkurilan seurakunnassa:

  • Voit varata ajan puhelinkeskustelua varten tästä ajanvarauskalenterista. Puhelimessa tehdään alkukartoitus ja varataan tarvittaessa tapaaminen kirkolle.   
  • Voit jättää soittopyynnön p. 050 439 9651 tai ottaa yhteyttä sähköpostilla diakonia.tikkurila@evl.fi Vastaamme kahden arkipäivän kuluessa.

Taloudellisissa kysymyksissä diakoninen avustaminen on harkinnanvaraista, pienimuotoista ja kertaluontoista. Tilanteen kartoittamiseksi tarvitsemme tiedot taloutesi jäsenten taloudellisesta tilanteesta.  

Kuva: Jani Karlsson

Kommentit

Suositut tekstit