"Ei ole sellaista asiaa, josta diakoniatyöntekijän kanssa ei voisi puhua"
Diakonissa
Mirja Jalo on tehnyt työtään Vantaalla jo 25 vuoden ajan. Keskusteluavun kautta
hän on tullut tutuksi vantaalaisten huolten ja elämäntilanteiden kanssa.
Milloin
kannattaa ottaa yhteyttä seurakunnan diakoniatyön keskusteluapuun??
–Ei ole sellaista asiaa, josta diakoniatyöntekijän kanssa ei
voisi puhua. Jos sinulla ei ole ketään, jolle puhua, tai se, jolle puhut, alkaa
kyllästyä kuuntelemaan, voisi olla aika ottaa meihin yhteyttä. Me voimme olla
yksi olkapää ja kuulija, Jalo rohkaisee.
Keskusteluapu
voi olla yksittäinen tapaaminen tai jatkua useamman kerran. Vantaalla
diakoniatyölle riittää kysyntää: keskusteluaikoja varataan paljon, ja
seurakuntien maksuttomilla lounailla käy runsaasti ruokailijoita.
Jalon mukaan
keskusteluissa nousevat usein esiin ihmissuhteet, traumat – niin vanhat kuin
tuoreet – palveluverkkojen muutokset sekä taloushuolet.
-
Melkein
kaikilla, jotka hakevat taloudellista apua, on kuitenkin myös niiden rinnalla muita
asioita, jotka mietityttävät, hän huomauttaa.
Aiemmin tapaamiset diakoniatyöntekijän kanssa tapahtuivat
usein asiakkaan kotona, mutta nykyään kohdataan yleensä kirkolla. Kotikäynnit
ovat silti mahdollisia esimerkiksi pienten lasten yksinhuoltajille tai
ikäihmisille, joille liikkuminen on vaikeaa.
Vuosien
mittaan ihmisten tarpeet ja murheet ovat vaihdelleet. Nykyään eri kieli- ja
kulttuuritaustaiset ihmiset ovat nykyään luonteva osa myös
diakoniatyöntekijöiden työtä.
Tällä
hetkellä Jalo näkee asiakkaissaan paljon ahdistusta ja epäluottamusta
kanssaihmisiin sekä tulevaan.
– On
luottamuspulaa. Ihmiset eivät luota, että turvaverkot kantavat, ja kanssakulkijoita
kohtaan pelko lisääntyy. Oleskeluluvalla tai paperittomana maassa olevien
tilanne puolestaan näyttäytyy tällä hetkellä entistä tiukempana.
Synkät
uutiset voivat tehdä ihmisistä varovaisia, vaikka oma tilanne olisi kohtalaisen
hyvä ja perusarki jatkuisi samanlaisena kuin ennenkin.
– Moni miettii, kohdistuvatko leikkaukset minuun tai loppuuko jokin palvelu. Keskustelu muiden kanssa voi tuoda helpotusta. On eri asia olla yhdessä kuin yksin vaikeassa tilanteessa. Ja vaikka oma tilanne on vaikea, voi herätä toivo, kun katsotaan myös positiivisia puolia.
Diakoniatyöhön kuuluu myös vapaaehtoistoiminnan koordinointi. Jalo harmittelee, että koronavuosina ystävätoiminta hiipui, vaikka yksinäisyyden kokemus ei kadonnut.
–Tarve saada joku kävelyseuraksi tai
käymään on monilla iso. Toivon, että vapaaehtoiset löytäisivät taas
arkiystäviksi. Joskus työntekijä voi yhdistää ihmisiä toisiinsa, kun alkaa
kysellä.
Miten
ihmisten huolet ja vaikeat kohtalot vaikuttavat työntekijään itseensä?
Diakonissa miettii hetken.
– Totta kai, jos toisella on paha olla, se tuntuu myös työntekijässä. Niitä ajatuksia kantaa hetken ja vaikka rukoilee asiakkaan puolesta, jos hän on antanut siihen luvan. Sitten asia jää asiakkaalle. Sanon usein, että silloin, kun kaikki menee hyvin, en näe enää asiakasta – vaan hän jatkaa eteenpäin.
Varaa
keskusteluaika diakoniatyöntekijän kanssa ottamalla yhteyttä oman alueesi
seurakuntaan. Tikkurilan seurakunnassa:
- Voit varata
ajan puhelinkeskustelua varten tästä ajanvarauskalenterista. Puhelimessa tehdään
alkukartoitus ja varataan tarvittaessa tapaaminen kirkolle.
- Voit jättää soittopyynnön
p. 050 439 9651 tai ottaa yhteyttä sähköpostilla
diakonia.tikkurila@evl.fi Vastaamme kahden arkipäivän kuluessa.
Taloudellisissa kysymyksissä diakoninen avustaminen on harkinnanvaraista, pienimuotoista ja kertaluontoista. Tilanteen kartoittamiseksi tarvitsemme tiedot taloutesi jäsenten taloudellisesta tilanteesta.
Kuva: Jani Karlsson
Kommentit
Lähetä kommentti